Prolom banja i Đavolja varoš

Završio se period izolacija i stresova vezanih za Korona virus i došlo je vreme za nove destinacije. Još pre čitave ove situacije smo isplanirali da posetimo hotel Radan u Prolom banji i super nam se namestilo da smo slobodni drugi vikend od ponovnog puštanja hotela u rad. Malo nas je brinulo kako će putovanja, posebno odlazak u jedan wellness hotel izgledati nakon pandemije. Želeli smo da se opustimo i uživamo u banji, ali nas je pomalo brinula bezbednost cele akcije, posebno jer idemo sa dvoje male dece. Prelomili smo i rešili da odemo i vidimo sami kako se stvari odvijaju. Očekivali smo da nas čeka dug put, ali smo se prijatno iznenadili. Deonica od skretanja za Prolom banju sa regionalnog puta Kuršumlija- Merdare je prošle godine odrađena, pa se dosta brzo stiže. Nama je iz Požarevca trebalo malo više od tri sata.

Hotel Radan

Prvi utisak o hotelu je da je čitav kompleks mnogo veći nego što smo zamišljali. Parkirali smo se ispred samog hotela i krenuli na gore stepenicama uz koje žubori voda sa obe strane u uređenim fontanama. Po sredini staze su žardinjere sa cvećem. Nižu se restoran, kafe bar, wellness i medicinski deo, pa nailazimo na sam hotel. Ispred sebe vidimo džinovsku šahovsku tablu, točionicu Prolom vode i ogromno igralište u pozadini. Na ulazu je suđer natopljen dezinfekcionim sredstvom. Po zidovima su aparati sa dezificijensima. Osoblje nosi maske, ali se i pored toga vidi osmeh i ljubaznost. Dolazimo do apartmana i oduševljavamo se izgledom i funkcionalnošću. Sve je lepo, novo i prostrano. Ivanov omiljeni deo je terasa, a moj walk-in ormar.

Nakon raspakivanja idemo na ručak. U restoranu su stolovi zaista na bezbednoj udaljenosti. Za svakim stolom je dezificijens. Klopa je domaćinska, preukusna. Postoji i dečji meni. Pročitala sam upustvo za osoblje u kome su pravila o dezinfekciji limenki i flaša, zatim karafingli, stolova i tako dalje. Znam da sam se iznenadila kad sam videla koliki je spisak i koliko je ozbiljan i detaljan.

Sledeća stanica je bazen. Imamo na raspolaganju wellness lux paket, pa dobijamo plavu narukvicu sa kojom se otvaraju vrata za dodatne sadržaje. To znači da pored standardnih bazena, saune, slane sobe, đakuzija, imamo pristup poluotvorenom bazenu i čitavom jednom luksuznom spratu sa 3 saune, Prolom morem (đakuzi sa toplom, slanom  vodom), parnim kuplatilom, slanom sobom. Poluotvoreni bazen nam je sjajan, jer Sofija ima dno u njemu svuda osim napolju. Stavljamo Vukšu u gumu i kreće luda vodena zabava, koja traje do večere. Posle klope smo svi zaspali brzinom munje.

Šta videti u Prolom banji i okolini?

Đavolja varoš

Prvi izlet nam je bila Đavolja varoš, koja je udaljena 27km od Prolom banje. U pitanju je prirodni fenomen, skup od oko 200 zemljanih kula visine između 2 i 15 metara sa kamenim kapama na vrhu. Ovaj lokalitet je jedini predstavnik Srbije u izboru za “7 svetskih čuda prirode”. Cena ulaznica je 350din. Sofiju je uplašio naziv Đavolja varoš, pa je rešila da se ne odvaja od tatice. Ipak kad smo stigli do vidikovca i kad je shvatila o čemu se radi, opustila se i bila je ona stara. Zanimljivo je da čitav ovaj kraj vrvi od legendi. Po najpoznatijoj priča ide ovako: “Nekada davno ovde su živeli skromni, mirni svojoj veri privrženi stanovnici. To je smetalo đavolu pa im je on spremio „đavolju vodu“ da zaborave na rodbinske odnose. Pošto su pili tu vodu, omamljeni meštani reše da venčaju brata i sestru. Đavolji plan je pokušala da spreči vila, koja prema legendi i dan-danas drži pod svojom zaštitom ovaj kraj. Vila nije uspela da urazumi svatove, i oni krenuše sa mladencima ka crkvi na venčanje. Ona se onda poče moliti Bogu da na neki način spreči rodoskrnavljenje. Bog usliši njenu molbu, spoji nebo sa zemljom, dunu jak, hladan vetar i okameni svatove sa mladencima.”

U blizini figura, unutar turističkog kompleksa je i crkva Sv. Petke. Postoji verovanje da se maramicom dodirne bolno mesto i pomisli želja, a zatim veže na stub, kako bi sa maramicom sve muke i problemi ostali u Đavoljoj Varoši. Ivan je pokušao da izleči kuk maramicom i tvrdi da ga više ne boli (možda ima veze sa hidroterapijom koja je usledila).

Još jedna zanimljivost u kompleksu Đavolja varoš su dva izvora vode, od kojih je jedan crvene boje zbog oksidacije gvožđa. Sve u svemu mesto je veoma lepo i zanimljivo. Šetnjica od parkinga do lokaliteta je vrlo prijatna, kroz šumu, lagana. Staza je uređena, na svakom koraku su kante za smeće, a ima i dosta finih mesta za izlet ili predah sa klupicama i stolovima. Ispred kamenih kula postoje tri vidikovca iz različitih uglova do kojih se stiže stepenicama. Ovaj obilazak je zaista ostavio jak utisak na nas i stvarno bismo ga rado i ponovili.

Vodopad Soko i crkva Lazarica

Sledeća tura koju smo napravili je šetnja do vodopada Soko i crkve Lazarice. To je lepa pešačka tura, ali se može i biciklama i autom. Krene se levo od hotela Radan i asfaltnim putem se ide jedno kilometar i po do mesta na kome je označeno skretanje ka vodopadu. Čim se skrene sa puta ulazi se u šumu. Staza sve vreme prati tok potoka. Malo se ide uz potok, malo preko kamenja na drugu stranu. Sofiju su posebno oduševili prelasci preko vode. Ova uživancija je duga svega 650m, ali je toliko lepa da nikako ne treba preskočiti. Vodopad je visok 7 metara. Voda je za piće, pa se valja osvežiti. Moja devojčica je bila veoma uzbuđena zbog prizora vodopada. Na prvi pogled je rekla da je jedva čekala da ovo vidi. Pored vodopada je i klupica gde se može odmoriti i napuniti baterije. Čitavo okruženje je kao iz bajke.

Vrativši se na asfaltni put nastavljamo ka Lazarici, jedinoj crkvi brvnari u Topličkom kraju. U porti crkve raste šest stabala uvijenih šljiva. Legenda kaže da se tu pričestio deo srpske vojske pred odlazak na Kosovski boj. Posle pričešća su napravili šest krugova oko crkve, moleći se za pobedu. Od tada šljive rastu u smeru u kome se kretala vojska. Kad bi se neko staro stablo osušilo nicalo bi novo, takođe uvijeno, a uvek ih ima šest. Da se srpska vojska vratila sa Kosova, stabla bi se po legendi odmotala. Crkva je mala, ali veoma lepa. Pored je zvonik i nekoliko stolova i klupa. Ima tu još priča, ali teba doći i videti.

Crkva Preobraženja Gospodnjeg i vidikovac

Još jedna zanimljiva šetnja je do crkve Preobraženja Gospodnjeg preko puta hotela Radan. Do nje se dolazi pešačkim mostom. Odatle puca sjajan pogled na banju. Ako se produži još malo napred dolazi se do jednog slatkog, fino ušuškanog vidikovca.

Punionica Prolom vode

Postoji i staza zdravlja koja vodi do postrojenja gde se flašira Prolom voda. Mi nismo ovog puta prošetali tuda i videli kako proces izgleda. U blizini je i kamena crkva Sv. Petke iz 13. veka. To nam ostaje za narednu posetu.

Dečji sadržaji u hotelu Radan

Ono što nam je značajno ulepšalo ovaj odmor su igraonica u hotelu i igralište iznad hotela. Igraonica je prostana i čista. Tu su lavirint, tobogan, klackalica, konjić, dvorac na naduvavanje i još mnoge zanimalice. Kada je regularna situacija u igraonici su animatori i dete možete ostaviti na čuvanje od 9 do 15h. Iznad ulaza u hotel je novo veliko igralište. Tu ima raznih tobogana, klackalica, ljuljaški, konjića, stena za penjanje i drugih elemenata. Na otvorenom je, pa dece ima uvek. Zaključila sam da kada imate na raspolaganju bazen, igraonicu i igralište, praktično imate garanciju da će se klinci izmoriti i spavati u devet uveče. Primetila sam da su iznad igrališta otvoreni bazeni na kojima ima i tobogana, pa će preko leta tu biti i akva park.

I za kraj…

Postoji još nešto što moram napomenuti kada je Prolom banja u pitanju. Zaposleni su zaista predivni i utiska smo da funkcionišu kao porodica. Takođe mislim da je važno reći da ukoliko dolazite uplatite wellness lux paket, jer on podrazumeva korišćenje dodatnih sadržaja. Zanimljivo je da ovaj paket podrazumeva čitav novoizgrađeni sprat sa novim spa centrom. Na tom dodatnom spratu deca mogu da borave do 15h, što je sasvim dovoljno, a opet korektno prma ljudima koji žele popodne malo mira. Na tom lux spratu nikad nema gužve i stvarno je idealno mesto za relaksaciju. Mi smo u banji proveli tri noći (četri dana) i to je neki minimum da bi se sve natenane obišlo.